Summary

Transarterial Verwaltung von onkolytischen Viren für lokoregionale von Orthotopische HCC bei Ratten

Published: April 15, 2016
doi:

Summary

Oncolytic virotherapies are under development as novel therapeutics for the treatment of hepatocellular carcinoma (HCC). Here we describe a method for locoregional therapy of HCC via hepatic arterial administration of oncolytic virus.

Abstract

Hepatocellular carcinoma (HCC) is a disease with limited treatment options and poor prognosis. In recent years, oncolytic virotherapies have proven themselves to be potentially powerful tools to fight malignancy. Due to the unique dual blood supply in the liver, it is possible to apply therapies locally to orthotopic liver tumors, which are predominantly fed by arterial blood flow. We have previously demonstrated that hepatic arterial delivery of oncolytic viruses results in safe and efficient transduction efficiency of multifocal HCC lesions, resulting in significant prolongation of survival in immune competent rats. This procedure closely mimics the application of transarterial embolization in patients, which is the standard palliative care provided to many HCC patients. The ability to administer tumor therapies through the hepatic artery in rats allows for a highly sophisticated preclinical model for evaluating novel viral vectors under development. Here we describe the detailed protocol for microdissection of the hepatic artery for infusion of oncolytic virus vectors to treat orthotopic HCC.

Introduction

Das hepatozelluläre Karzinom (HCC) ist die fünfthäufigste Krebsart weltweit und die dritthäufigste Ursache der durch Krebs verursachten Tod, es ist eine erhebliche Gesundheitsgefahr 1,2 zu machen. Für Patienten , die nicht für eine Tumorresektion sind, oder solche Erwartung einer Lebertransplantation, lokoregionaler Therapie mit transarterielle Embolisation (TAE) oder transarterial Chemoembolisation (TACE) als Standard Palliativmedizin 3,4 angewendet. Diese Therapien nutzen die einzigartige Funktion der doppelten Blutversorgung in der Leber , wodurch Tumoren fast ausschließlich durch hepatische arterielle Blutfluss zugeführt werden, während das umgebende Leber mit der Mehrheit seiner Blutversorgung aus der Pfortader 5,6 erhält.

Aufgrund der extrem begrenzten Wirksamkeiten von etablierten Therapien für HCC haben onkolytischen Viren als vielversprechende Alternative Therapeutika hervorgegangen. JX-594, vor kurzem Pexa-Vec umbenannt, ist ein Thymidinkinase-deleted Vacciniavektor, bewaffnet mit Granulozyten-macrophage – Kolonie-stimulierenden Faktor (GM-CSF), die Phase – II – Studie für HCC 7 abgeschlossen hat. In jüngerer Zeit hat ein rekombinantes vesikuläre Stomatitis-Virus-Vektor (VSV) humanes Interferon-beta Expression einer klinischen Phase-I-Studie für Sorafenib-refraktären HCC (NCT01628640) eingetragen. Als onkolytischen Viren bewegen näher Zulassung für die klinische Anwendung für HCC bei Patienten zu erhalten, wird die Notwendigkeit für eine effiziente Verwaltung Route Ziel multifokale Krankheit ist offensichtlich. Während die systemische Verabreichung durch ineffiziente Tumorübertragung weitgehend wirkungslos ist, intratumorale Anwendungen könnte die Wirksamkeit der Therapie auf das injizierte Tumor begrenzen, uninjectable mikroskopische Läsionen anfällig für Krankheitsprogression zu verlassen.

Wir haben ein Verfahren zur Isolierung der Leberarterie bei Ratten etabliert onkolytischen Virus-Therapie in einer Art und Weise verabreichen locoregional orthotope HCC abzuzielen. Wir haben gezeigt, dass diese Art der Anwendung führt zu sicheren und effective Transduktion von multifokalen HCC Knötchen, was zu einer signifikanten Überlebensverlängerung bei immunkompetenten Ratten 8-10. Hier beschreiben wir das Verfahren des Zugreifens, Sezieren, und Einspritzen in die Leberarterie bei Ratten. Ein Schema des Verfahrens ist in Abbildung 1 dargestellt (vorher 9 veröffentlicht)

Protocol

Hinweis: Die folgenden Schritte wurden in Übereinstimmung mit den Richtlinien unserer Institution und der lokalen Regierung von Bayern, Deutschland durchgeführt. Alle Versuche, dieses Protokoll zu reproduzieren müssen mit den lokalen Richtlinien für die humane Behandlung von Tieren in die Einhaltung gemacht werden, wie es von den örtlichen Tierpflege und Verwendung Ausschuss diktiert. Zum Beispiel benötigen viele Institute, dass sterile Handschuhe während Nagetier Operation getragen werden. Darüber hinaus arbeit…

Representative Results

Mit Erfahrung, eine fast 100% Erfolgsrate (was bedeutet, dass die Arterie wurde erfolgreich präpariert und injiziert und das Tier überlebt Operation) erreicht werden. Allerdings ist der Gesundheitszustand der Ratte vor der Operation (Grad der Tumorlast, zugrunde liegenden Leberfunktion, etc.) wird offensichtlich eine Rolle für das Ergebnis des chirurgischen Eingriffs zu spielen. Nach der Operation können Ratten zu erwarten vorübergehende Gewichtsverlust zu erleben und eine …

Discussion

Although direct intratumoral injection is undoubtedly the simplest method to result in efficient tumor transduction of a single tumor nodule, hepatic arterial infusion represents an ideal administration route to target multifocal, orthotopic HCC. This method has proven to be both safe and effective for treating HCC in immune competent rats with oncolytic viruses. Furthermore, since HCC patients are routinely treated by transarterial application of chemoembolization, the method described here is readily translatable to …

Disclosures

The authors have nothing to disclose.

Acknowledgements

This work is supported by the SFB 824 subprojects C6 and C7 (DFG Sonderforschungsbereich 824), German Research Foundation, Bonn, Germany.

Materials

Veterinary clippers Aesculap GT415 Small, cordless trimmer ideal for removing fur from surgical area
Stereomicroscope Zeiss Stemi SV6
30G Needles Braun 4656300 30G x ½”
1ml syringes Braun 9161406V Tuberculin syringe
Disposable scalpel Feather 2975#15 #15 blade 
Standard surgical scissors Fine Science Tools 14001-13  Sharp/blunt, for opening skin and muscle
Adson forcep Fine Science Tools 1101-12 With teeth, for grasping skin and muscle
Alm retractor Fine Science Tools 17008-07 With blunt teeth, for spreading abdominal cavity open during surgery
Gauze swabs Lohmann & Rauscher 18504 7.5 x 7.5 cm, should be autoclaved prior to use
Cotton-tipped applicator swabs Lohmann & Rauscher 11970 Sterile
Fine-tipped foreceps Fine Science Tools 11063-07 0.4mm, angled tip, for dissecting hepatic artery
Vannas spring scissors Fine Science Tools 91500-09 For delicate cutting
Micro-needle holder Fine Science Tools 12076-12 For ligating gastroduodenal artery
Needle holder Fine Science Tools 12005-15 Tungsten carbide jaws
7-0 Prolene sutures Ethicon 8648H Polypropylene suture with curved needle, for ligating gastroduodenal artery
4-0 Vicryl sutures Ethicon V3040H With curved needle attached
Infrared warming lamp Beurer IL11 For maintaining body temperature post-operatively

References

  1. Murray, C. J., Lopez, A. D. Evidence-based health policy – lessons from the Global Burden of Disease Study. Science. 274, 740-743 (1996).
  2. Parkin, D. M., Bray, F., Ferlay, J., Pisani, P. Estimating the world cancer burden: Globocan 2000. Int J Cancer. 94, 153-156 (2001).
  3. Bruix, J., Sala, M., Llovet, J. M. Chemoembolization for hepatocellular carcinoma. Gastroenterology. 127, 179-188 (2004).
  4. Miraglia, R., Pietrosi, G., Maruzzelli, L., Petridis, I., Caruso, S., Marrone, G., Mamone, G., Vizzini, G., Luca, A., Gridelli, B. Efficacy of transcatheter embolization/chemoembolization (TAE/TACE) for the treatment of single hepatocellular carcinoma. World J Gastroenterol. 13, 2952-2955 (2007).
  5. Breedis, C., Young, G. The blood supply of neoplasms in the liver. Am J Pathol. 30, 969-977 (1954).
  6. Nakashima, T., Kojiro, M. Pathologic characteristics of hepatocellular carcinoma. Semin Liver Dis. 6, 259-266 (1986).
  7. Heo, J., et al. Randomized dose-finding clinical trial of oncolytic immunotherapeutic vaccinia JX-594 in liver cancer. Nat Med. 19, 329-336 (2013).
  8. Altomonte, J., Marozin, S., Schmid, R. M., Ebert, O. Engineered newcastle disease virus as an improved oncolytic agent against hepatocellular carcinoma. Mol Ther. 18, 275-284 (2010).
  9. Shinozaki, K., Ebert, O., Kournioti, C., Tai, Y. S., Woo, S. L. Oncolysis of multifocal hepatocellular carcinoma in the rat liver by hepatic artery infusion of vesicular stomatitis virus. Mol Ther. 9, 368-376 (2004).
  10. Shinozaki, K., Ebert, O., Woo, S. L. Eradication of advanced hepatocellular carcinoma in rats via repeated hepatic arterial infusions of recombinant VSV. Hepatology. 41, 196-203 (2005).
  11. Altomonte, J., et al. Synergistic antitumor effects of transarterial viroembolization for multifocal hepatocellular carcinoma in rats. Hepatology. 48, 1864-1873 (2008).
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Cite This Article
Altomonte, J., Muñoz-Álvarez, K. A., Shinozaki, K., Baumgartner, C., Kaissis, G., Braren, R., Ebert, O. Transarterial Administration of Oncolytic Viruses for Locoregional Therapy of Orthotopic HCC in Rats. J. Vis. Exp. (110), e53757, doi:10.3791/53757 (2016).

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